Matin #

bin/Matin/ !#

Matin #

bin/Matin/ !#

 

#!

CrunchBang !
 
 
Arman Esmaeli #! ScreenShot
 
 
 
Arman Esmaeli CrunchBang ScreenShot
 
 
 
 
خوب این بار میخوام یکم در مورد CrunchBang توضیح بدم . این یه بررسى فنى - تخصّصى نیست پس لطفاً انتظار زیادى از من نداشته باشید :دى . من خودم تا حالا تجربه کار زیادى با این توزیع نداشتم پس بعضى موارد ممکنه غلط باشه . و در کل میتونم بگم فقط دید من رو نسبت به این توزیع میرسونه . ممکنه متن پیوستگى آنچنانى نداشته باشه . چرا ؟ چون CrunchBang از خیلى لحاظ شبیه به پدرش دبیانِ ( البته اینو هم اضافه کنم بنده تجربه آشنایى با مادرشونو نداشتم و کلا نمیشناسمشون :دى ) در هر صورت بهتره بریم سر اصل مطلب .
 
١. خانواده :
شاید عنوان مناسبى نباشه اماّ به هر حال . منظورم از خانواده کلاً خصوصیات فامیلى این آقا یا خانم CrunchBang هستش خوب همونجورى که میدونید اجداد این دوست عزیزمون میشند گنو / لینوکس و پدرش هم دبیانِ . دبیان کیه ؟ دبیان یه گنو / لینوکس کامل ، خیلى پایدار ، از بعضى لحاظ به روز ، داراى مخازن خیلى خیلى قوى ، پر قدرت ، سریع ، داراىِ یه جامعه ى کاربرى محشر و … ــست . خوب حالا اینا چه اهمّیتى داره ؟ خوب واضحِ دیگه . اگه این دوستمون فرزند خلف آقاى ( شاید هم خانوم اما به هر حال فعلاً نقش پدر رو بازى میکنند . ) دبیان باشه یعنى این که ممکنه خیلى از خوبى هاى دبیان رو هم داشته باشه . و خوب تا اون جایى هم که من میدونم ژن دبیان تو CrunchBang دست کارى نشده این یعنى این که میشه امیدوار بود . اما با خود لینوکسى بودنش زیادى حال نکردم . دلیلشم که بازم واضحه . :دى
 
٢. فلسفه :
خوب این قسمت تقریباً همون صفحه ى درباره ىِ CrunchBang  سایت رسمیه این توزیع هستش . البته دقّت کنید تقریباً . و به این هم دقت کنید که توىِ توزیع هاى لینوکسى فلسفه ىِ توزیع همون راه و هدف گذارى هاى توزیع هستش پس شما به وسیله فلسفه ى توزیع میتونید یه دید کلّى ازش داشته باشید .
 
    -- بسیار سبُک :
        خوب این یکى از اصلى ترین خصوصیات این توزیعه و همینه که باعث میشه این توزیع واسه خیلى از سیستم ها مناسب باشه از سیستم هاى قدیمى گرفته تا دسکتاپ ها و سیستم هاى مدرن ، نِت بوک ها ، سرور ها و … اگر شما سیستم جدیدى دارید این به این معنا نیست که توزیع نامناسبیه براى شما به این معنیه که سیستم شما با این توزیع پرواز میکنه ! اماّ بنده این رو هم بگم که این سبُکى بخاطر مدیر پنجره OpenBox هست و قابلیت هاى سفارشى سازى این توزیع که به شما کمک میکنه از نرم افزارهاى اضافه پرهیز کنید . و این یعنى از یه سیستم دبیان Gnome یا KDE و … سرعت بیشترى داره  اما من به شخصه واسه یه سیستم نهفته مثلاً توصیش نمیکنم و به نظرم NanoBSD , NetBSD و … خیلى مناسب تره واسه یه همچین استفاده اى . اما بین توزیع هاى لینوکسى خیلى مناسب تره تا بقیه که یه مشکل دیگه داره اون هم این که واسه ARM ارائه نشده . خوب پس اگر شما تصمیم به استفاده از یه توزیع لینوکسى دارید استفاده از یک توزیعى مثل Arch رو پیشنهاد میکنم اما به این هم توجّه داشته باشید که سرعت ، سبکى و  … Arch کاملاً بستگى به خودِ شما داره و فکر میکنم پرت آرچ واسه ARM هم به صورت رسمى ارائه نشده بلکه از طرف جامعه ى کاربریه اگر واسه شما هم مثله من مهمه که پرت رسمى باشه من به ترتیب Slackware , pibang , Debian و … رو توصیه میکنم . و این رو هم فراموش نکنید که این یک توزیعِ مدرنه کاملاً و یک تیم بزرگ پشتشه و هدف اصلیشم همین بوده که سبک باشه .
 
     -- سفارشى سازى بى نهایت توسط کاربر :
        خوب این چیزیه که من خیلى دوسش دارم . چرا ؟ چون احساس آزادى بیشترى میکنم و چیزى بهم تحمیل نمیشه . خوب این خاصیّت هم در مورد CrunchBang صادقه تا حدودى . که قسمت زیادیش هم مربوط میشه به CrunchBang  Post-Installation Script و من به معناى تمام عاشق این خصوصیتشم . و خوب با این که تجربه زیادى با این توزیع نداشتم اما این اسکریپت رو نشستم خوندم که بر خلاف اکثر کد ها و شل اسکریپت هاى مورد استفاده در بقیه ى توزیع ها HardCode نشده به هیچ عنوان . و خوب خوده OpenBox هم تا حد زیادى قابلیت شخصى سازى و کانفیگ و … داره که بازم کمک میکنه آزادى بیشترى داشته باشید اما اگر در مورد دسکتاپ گزینه هاى پیش فرض بیشترى وجود داشت خیلى بهتر بود حداقل یک مدیر پنجره tiling خوب . اما یک مورد آزار دهنده هم داره اونم Conky ــش که واسه یه توزیعى که این سفارشى سازى جزو هدف هاش هست وجود Conky به نظرِ من اصلاً جالب نیست . و خوبى دیگه ى اون هم انتخاب و سفارشى سازى زیاد در مورد نرم افزار هاى نصبى براى مثال Java هستش که بنده به هیچ عنوان ازش خوشم نمیاد . اما در کل عالى و قابل تحمّل تر از بقیست .
 
    -- بسیار ساده :
        اصولاً وقتى حرف از مدیر پنجره میاد کاربرا فکر میکنند کلاً دسکتاپ ندارند و سیستم رو هواست کامل و فکر میکنند به هیچ عنوان نمیشه باش کار کرد و فرقى با صفحه نمایش نداشتن نداره . اما واقعیت چیه ؟ واقعیت اینه که شما یه مدیر پنجره دارین یه منو دارین ( راست کلیک رو دسکتاپ . ) پنل دارین ( اگه اشتباه نکنم tint2 ) و کلاً چیزى کم ندارین . پس مشکل کجاست ؟ هیچ مشکلى نیست . و اینو هم اضافه کنم که OpenBox بر خلاف خیلى از مدیر پنجره هاى دیگه کاملاً قابل کنترل با mouse هست بیشتر هم با استفاده از همین mouse کنترل میشه در کل که واسه کاربراى تازه کار خیلى مناسبه و خوب براى منو هم همین صادقه ( با راست کلیک میاد . ) و مثل dmenu با استفاده از کیبورد کنترل نمیشه ( من خودم dmenu رو هم باز ترجیح میدم . ) همه ى اینا در کنار هم باعث میشه که استفادش واسه کاربراى تازه کار یا کسایى که حوصله ى کار کردن با کیبورد رو ندارن خیلى راحت تر باشه و این عامل گسترش بزرگیه ( دقّت کنید گسترش . نه پیشرفت ) و خوب دلیل گسترش یه چیزى مثل  Ubuntu ، Mint یا iOS هم سادگیشونه و مناسب بودنشون واسه این قبیل کاربرا .
 
    -- سازگارى کامل با دبیان و دبیان بیس ها :
        به این مورد قبلاً هم اشاره کردم اما خوب یکم توضیح دقیق تر . همون طور که قبل از این گفتم این دوستمون CrunchBang خیلى به باباش رفته :دى و این از خیلى جهات عالیه و بعضى مواقع هم البته نه . خوب منظور از سازگارى چیه ؟ منظور اینه که سعى کردند تو اصل دبیان دست نبرند ( و خوب کار خودشون رو ساده کردند و از بسترى که پیش از این واسه دبیان آماده بوده استفاده کاملُ کردند .) یعنى شما اینجا APT رو داریند و بیشتر بسته ها رو هم از مخازن دبیان میگیرید به جز بعضى موارد که داخل مخازن خودِ CrunchBang هستند . خوب من یه نگاه سطحى به سورس این توزیع انداختم واسه این که بفهمم چقدر با خوده دبیان متفاوته البته همونطور که گفتم سطحى چون به سیستم دسترسى نداشته و از رو سورس ناقصى که توى خوده مخازنشون بود .  و این طور که متوجّه شدم ( اگه اشتباه نکنم . ) گویا تنها تفاوت اضافه شدن لیستى از پکیج هاست که باید نصب بشند . در مورده نصاب هم اطلاعى ندارم اماّ مثل این که Ubiquity ( نصابه Ubuntu بر پایه Debian-Installer ) هست که این هم یه جورایى یه تفاوت حساب میشه اما در نهایت همه چیز همونه و شما میتونید از منابع آموزشى و … دبیان و دبیان بیس ها استفاده کنید . و این شباهت براى کاربرانى که از دبیان و دبیان بیس ها مهاجرت میکنند به CrunchBang هم خیلى خیلى مفیده و باعث میشه خیلى زود طرز کار سیستم رو متوجّه بشند و راحت ازش استفاده کنند .
 
٣. مدیر بسته APT و مخازن :
خوب ما همه میدونیم که مدیر بسته ها توى توزیع هاى لینوکسى چه نقش مهمى رو بازى میکنى . و خوب با توجّه به مواردى که قبل از این ذکر کردیم و به شباهت این توزیع با دبیان هم اشاره کردیم کاملاً منطقى میاد و خوب استفاده از مدیر بسته ى متفاوت هم کار ساده اى نیست خیلى اما بنده به شخصه کاملاً مخالف این مدیر بسته هستم  . APT یک مدیر بسته ى فوق العاده ضعیف ، بسیار بسیار کند ، داراى بسته هاى حجیم و آپدیت هاى حجیم تر ، پر از مشکل ، بسیار محدود و … ــست و من به شخصه ترجیح میدم نرم افزار ها رو از سورس کامپایل کنم تا از این مدیر بسته استفاده کنم شما وقتى متوجّه حرف هاى بنده میشید که از مدیر بسته هایى مثل Yum یا pacman و … استفاده کنید . و اگر Yum , pacman و … رو مدیر بسته به شمار بیاریم به هیچ عنوان نمیتوان اسم APT را مدیر بسته گذاشت چون فاصله ى بسیار تا رسیدن به قدرت ، سرعت و … Yum , pacman و … داره . و خوب به نظر من این بدترین خصوصیت CrunchBang هستش که اگر همچین مشکلى نداشت حتماً امتحانش میکردم . اما در هر صورت شما انتخاب هاى دیگرى هم به عنوان مدیر بسته روى این توزیع دارید . ( مدیر بسته هاى بى خانمان که بعضى هم چند خانه دارند :دى در آینده احتمالاً در این مورد مطلبى خواهیم داشت . ) اما جدا از همه ى اینها باید پذیرفت که مخازن بسیار قوى و … دبیان اینجا هستند با حدود ٣٧،٠٠٠ بسته که واقعاً عالیه و شما میتونید از همه ى اینها استفاده کنید و اگر به روز بودن براى شما اهمیت داره میتوانید از مخازن Testing دبیان رو هم اضافه کنید و علاوه بر همه ى اینها شما مخازن CrunchBang رو هم دارید که شاید خیلى بسته هاى زیادى نداشته باشه اما اکثر بسته هاى اصلى رو با CrunchBang سازگار تر و کمى هم براى استفاده در این توزیع ویرایش کردند که کار شما رو ساده تر میکنه و محیط جذاب ترى در اختیار شما قرار میده . شما میتوانید از اینجا لیست بسته هاى موجود در این مخازن رو مشاهده کنید . 
 
٤. دانلود :
این یکى از ضعف هاى این توزیع هست . شما شاید براى دانلود یک فیلم معروف از یک سایت محبوب بیت تورنت رو ترجیح بدید اما واسه یه توزیع لینوکسى بنده به شخصه ترجیح میدم از ftp دانلود کنم . چرا ؟ چون افرادى که همزمان در حال دانلود این توزیع هستند خیلى زیاد نیست پس شما سرعت خوبى ندارید . البته تورنت قابلیت هاى خوبى هم داره از جمله این که میتونید نسبت به دانلود صحیح و کامل فایل مطمئن باشید و امکان خرابى فایل دانلود شده خیلى خیلى کمه و این خیلى خوبه مخصوصا براى یک فایل حجیم اما اینجا ایرانِ ! و بنده به شخصه با این که سرویس اسمى 1 mb دارم اماّ اکثر اوقات سرعت دانلودى در حد بایت دارم که به گفته ى پشتیبانى بخاطر بستر اینترنت هستش اماّ در هر صورت این سرعت واقعاً جالبِ ! بیشتر از اونى که فکرشو بکنید ! :)) و خوب به طور معمول افراد براى سرعت اسمى بیشتر 256 kb نیاز به مجوز دارند .  پس به طور معمول در ایران استفاده از سرویس تورنت گزینه ى اول نخواهد و خوب به نظرم باید انتخاب دیگرى هم براى افراد وجود داشته باشه که نداره و من واقعاً دلیلشو نمیفهمم ! امیدوارم که در آینده گزینه هاى دیگر هم براى دانلود فعال باشند در هر صورت دانلود درون سیستم هاى غیر ویندوزى یکى از آزار دهنده ترین کار هاست که اگر شما هم مثل بنده نتونید وجود Java و … رو تحمل کنید امکان استفاده از ابزارى مثل xdman رو هم ندارید .
 
٥. نصب :
من در مورد نصب و نصاب این توزیع اطلاعات زیادى ندارم و خوب ممکنه نظراتم در این مورد کاملاً اشتباه باشند . نصاب این توزیع ( اگر اشتباه نکنم ) Ubiquity هست همون طور که قبل از این اشاره کردم بهش و کاربران Ubuntu باش آشنایى کامل دارند . که کار را براى تازه کار ها خیلى راحت میکنه در مورد پارتیشن بندى هم انتخاب هاى خوبى دارید از جمله پیش فرض هاى انتخاب کل دیسک ، LVM ، Encrypted LVM ، جدا سازى پارتیشن /home ، جداسازى پارتیشن هاى home , var , tmp, usr و پارتیشن بندى دستى  . و همین طور شما میتونید نصب شدن یا نشدن Grub را انتخاب کنید . من مثل همه ى ابزار Ubuntu از Ubiquity هم خوشم نمیاد اما در کل نصاب مناسبى واسه کاربراى تازه واردهستش . انتخاب دیگه واسه نصاب که من خیلى ازش خوشم میاد نصاب متنیه و همیشه به نصاباى پر از مشکل گرافیکى ( البته بین نصاب هاى گرافیکى از ایده ى Anaconda که در حال حاضر براى Fedora استفاده میشه خیلى خوشم میاد البته فقط ایدش . هر چند در حال حاضر باگ هاى زیادى داره و سرعتش هم خیلى پایینه بخاطر Python بودن زبانش . ) ترجیحش میدم . البته فکر نکنید منظور از نصاب متنى  اینجا اینه که شما همه چیز رو باید به صورت دستى وارد کنید یا یه چیزى مثل نصاب Arch بلکه فقط ظاهر خیلى گرافیکى نداره تا اونجایى که من در اطلاعم و به X هم وابسته نیست . 
 
٦. Post-Installation Script :
این قسمت خصوصیتدوست داشتنى CrunchBang از نظر من و به نظرم مهم ترین و بهترین تفاوت توزیع CrunchBang هستش . این یک اسکریپت فوق العاده عالیه که پس از اولین ورود به CrunchBang اجرا میشه . این اسکریپت کار رو براى کاربراى تازه کار فوق العاده راحت میکنه و واقعاً ساده نوشته شده که کاملاً قابل درکش میکنه . این اسکریپت آزادى ، تحمیل نکردن و سادگى رو داره که عالیه ! این اسکریپت پس اجرا به شما در انجام کارهایى مثل آپدیت سیستم ، آپدیت سورس توزیع ، نصب Java ، نصب LibreOffice و … کمک میکنه که براى کاربران تازه کار بیشتر این کار ها خیلى خیلى ممفید ، ضرورى و گاهى وقتا کمى سخت و وقت گیر میتونه باشه . من واقعاً از این ایده خوشم میاد و بهتون توصیه میکنم حتماً از این اینجا یه نگاهى به کد هاى این اسکریپت بندازید .
 
٧ . نرم افزارهاى پیش فرض :
خوب CrunchBang از نرم افزار هاى پیش فرض جالبى استفاده میکنه که واسه هر توزیعى این نرم افزار ها از اهمیت خاصّى بر خوردارند اما خوب شما میتونید هر کدوم که تمایل داشتید رو حذف کنید و یا با نرم افزار دیگه اى جایگزین کنید . من خودم از خیلى از این ها خوشم نمیاد اما خوب بعضى هم واقعاً بهترینند .
 
    -- گروه MultiMedia :
       VLC Media Player
       Volume Control
       Xfburn
       خوب من خودم به شخصه VLC رو به همه ى ابزار هاى همانند ترجیح میدم اما نیاز به وجود ابزار پخش موسیقى همانند amarok , ncmpcpp و … شدیداً احساس میشه . البته شما نباید انتظار پخش چیز هایى مثل mp3 رو داشته باشید . ( در جهت حفظ آزاد بودن توزیع . ) Xfburn هم براى سوزاندن CD , DVD و … عالیه .
 
    -- گروه Internet :
       Iceweasel
       gFTP Client
       Transmission
       XChat IRC Client
       Remote Filesystems
       Remote Desktop
       SSH
       خوب در مورد این ابزار نظر شخصى افراد بیشتر مهمه . IceWeasel مرورگر خوبیه اما من از Midori , Chromium , Opera و … هم خوشم میاد ظاهر مرورگر یکم خشته کنندست برام و گرنه مرورگر فوق العاده اى هستش در ضمن صفحه پیش فرض مرورگرش که شما هم میتونید از اینجا مشاهدش کنید واقعاً جالبه . Transmission هم واقعاً یک ابزار عالى هستش . من irssi ، weechat و … رو هم ترجیح میدم به XChat اما خوب XChat براى کاربراى تازه کار مناسب تره . نیاز به Pidgin احساس میشه . و خوب OpenSSH هم قطعاً بهترینه که اینجا گویا قرار نداره .
+ این رو هم اضافه کنم که شما گزینه هایى هم واسه نصب راحت Chrome , Chromium و Opera در منوى browser ها دارید . و همین طور Dropbox و VNC Server به خوبى پشتیبانى میشند .
 
    -- گروه Graphics :
       GIMP
       Viewnior Image Viewer
       ترجیح میدادم Inkscape هم موجود باشه اماّ مثل این که براى سنگین نشدن توزیع این اتفاق نیفتاده . Gimp عالیه ( نه به اندازه Photoshop . ) و من براى نمایش تصویر feh رو ترجیح میدم اما ابزار مناسبى واسه کاربراى تازه کار نیست .
 
    -- گروه Office :
       Google Docs
       Abiword Word Processor
       Gnumeric Spreadsheet
       Calculator
       Evince PDF Viewer
       همونطور که گفتم شما میتونید LibreOffice رو هم خیلى راحت با استفاده از Post-Installation Script نصب کنید اما من تک تک این ابزار رو خیلى دوست دارم و به LibreOffice سنگین ترجیحشون میدم . تجربه کار با Evince PDF Viewer رو نداشتم و در حال حاضر از Xpdf استفاده میکنم که فکر نمیکنم واسه تازه کار ها مناسب باشه .
 
٨. OpenBox :
به عنوان یه مدیر پنجره پویا OpenBox خیلى خوبه . اماّ مدیر پنجره هاى پویاى سبک تر و با پیشنیاز هاى کمتر دیگرى هم وجود دارند و خوب من اونو یه مدیر پنجره پویا حسابش نمیکنم چون هنوز نتونستم بفهمم چطور میتونم پنجره ها رو کاشى کارى کنم تو OpenBox اما خوب گویا امکان پذیرهستش شاید هم خیلى راحت باشه اما خوب به هر حال من بلد نیستمش . :دى OpenBox خیلى خوبى ها داره که کار رو راحت میکنه از جمله theme هاى متفاوت و راحتى نصب این theme ها که در کنار  Customize Look & Feel که براى تغییر ظاهر OpenBox در CrunchBang وجود داره باعث میشه تقریباً هیچ وقت با کانفیگ این مدیر پنجره سر و کار نداشته باشید که باز هم باعث میشه براى کاربر هاى تازه کار فوق العاده باشه و خوب همه ى این انتخاب هاى تیم توسعه ى CrunchBang باعثِ این شده که من به مناسب بود این توزیع براى کاربران تازه کار مخصوصاً اونهایى که نیاز به یک سیستم سبک دارند معتقد باشم . اما در کل میشه گفت این مدیر پنجره به اندازه کافى سبک تر از KDE و Gnome هست و همین طور کار کردن با اون به اندازه کافى راحت ! اما اگر هنوز هم فکر میکنید داشتن یک میزکار براى شما مناسب تره Gnome , KDE و … در مخازن دبیان موجودند و همین طور Xfce در مخازن خود CrunchBang . هیچ محدودیتى وجود نداره ! و اگر خیلى تازه کار نیستید ، بى نهایت به سبکى اهمیت میدید و با مدیر پنجره هاى کاشى کار و پویاى کامل :دى مشکلى ندارید من به شما fvwm 2 و مدیر پنجره هاى مشابهش رو توصیه میکنم البته در حال حاضر این مدیر پنجره انتخاب اول بنده نیست . statusbar هم خیلى خوبه و مناسب کاربراى تازه کار که tint2 معروف هستش گویا اما خوب آیکون برنامه هارو نشون میده که براى مثال اگه گیمپ رو باز کنید سه بار آیکون گیمپ رو نشون میده که حالت زیاد خوبى نداره همین طور اگه تعداد پنجره هاى باز زیاد باشه اما در کل خوب و سبکه .
 
٩. Synaptic Package Manger :
خوب Synaptic خوبه واقعا اما نه اونقدى که باید و شاید . همین که اینجا وجود داره و CrunchBang ازش به عنوان رابط گرافیکى مدیر بسته APT استفاده میکنه کمک بزگیه حداقل براى جست و جو بین بسته هاى موجود . و خوب فکر نمیکنم جایگزین مناسبى وجود داشته باشه . زیاد تجربه کار باهاشو نداشتم اما بعضى امکاناتو نداره براى مثال آیکون نرم افزار ها رو گویا نشون نمیده اما خوب ترجیح میدم این امکان وجود نداشته باشه تا این که مثلِ PackageKit بین هر هزار تا بسته یکى رو نشون بده . البته خوده PackageKit هم خوبه تا حدودى اما نمیشه جایگزین حسابش کرد و امثالش رو . و در کل فکر کنم کامل ترینه واسه APT .
 
 ١٠ . Conky :
Conky خوبه واقعامخصوصاً اگر بخواهید به صورت آنى مشخصات سیستم رو ببینید . من هم ازش بدم نمیاد یعنى بهتره بگم جایگزینى براش سراغ ندارم ( اگه کسى سراغ داره بگه لطفاً ! ) اما خوب در هر صورت بنده ترجیح میدادم Conky حداقل به صورت پیش فرض فعال نباشه . واقعاً تنظیمات Conky موجود در این توزیع زیباست اما خوب ممکنه یکى مثل من با این مدل Conky ها مشکل داشته باشه و منم مخالف هر چیز اضافه اى هستم . ( به این میگند نظر علمى :دى ) اما خوب نصب بودنش به صورت پیش فرض خوبه و Conky هاى قشنگ زیادى هم تو نت پیدا میشه که شما میونید هر کدوم رو خواستید با این Conky جایگزین کنید ! در آینده به صورت مفصل در مورد منابع مناسب براى پیدا کردن Conky و … بحث میکنیم !
 
سخن آخر :
این بیشتر نظر شخصیه من هستش اما اگر شما یک توزیع سبک مى خواهید ، اگر شما یک سیستم قدیمى با مشخصات نسبتاً ضعیف دارید ، اگر شما یک سیستم مدرن دارید ، اگر یک تازه کار هستید ، اگر یک حرفه اى هستید CrunchBang میتونه یکى از بهترین انتخاب هاى شما باشه . اما خوب بعضى نقطه ضعف هایى هم داره از نظر من که از جمله ى اونها میتونم به APT ، OpenBox ، Conky ، دانلود فقط از طریق Torrent ، بعضى نرم افزار هاى پیش فرض نامناسب و … اشاره کنم که البته اکثرا دلیل هایى هم دارند انتخابشون از طرف تیم توسعه اما خوب این نظر شخصیه. در کل یک توزیع خیلى عالى هستش که خیلى از افراد در موردش اشتباه میکنند و اونو با یک توزیع کهنه که همه ى کار ها رو باید از طریق خط فرمان انجام داد ( که خیلى هم لذت بخشه ! :دى ) و چیزى به عنوان دسکتاپ نداره و خیلى هم زشت هستش و همین طور نرم افزار هاى جدید روش نصب نمیشه اشتباه میگیرند اما جالب تر از همه اینه که باید بدونید این توزیع واقعا براى کاربران تازه کار مناسبه و در عین حال که خیلى سبکه کامل هم هست و توصیه میکنم اگه مثل من با APT و OpenBox مشکلى ندارید حتما امتحانش کنید.
چند تصویر از این توزیع :
 
 
 

#!

 

cb

 

obmenu

 

obconfig

 

catfish

 

synaptic

 

thunar + vn

 

IW Browser

 

terminator

نظرات  (۲)

ممنون متین جان، توضیح کاملی بود فقط نسبت به apt خیلی کم لطفی کردی به نظرم. apt یکی از کامل‌ترین و بهترین پکیج منیحر هایی هست که باهاش کار کردم و علاوه بر انعطاف بالایی که داره، اینترفیس‌های زیادی هم براش وجود داره که به نظرم خیلی عالیه.
اگه استفاده از yum در فدورا برات لذت‌بخشه (برای من که اینطوره) این صرفا به خاطر yum نیست، بلکه به خاطر کانفیگ واقعا واقعا عالی شل در فدورا هست.
-----------------------------------------------
یک پیشنهاد: عرض لایه مطلب تو قالب خیلی کمه، من رزولشن مانیتورم خیلی هم بالا نیست ولی کمی خسته شدم آخراش، حالا فرض کن یکی با مانیتور Full HD بیاد جقدر اذیت میشه.
یه فکری براش بکن ;)
پاسخ:
خیلى ممنونم از نظرت . راستش نظرم یکم در مورد APT عوض شده بعد از توفیق اجبارى دبیان گنو/هرد فقط سعى کردم از aptitude استفاده کنم که زیاد اسمش جلوى چشمم نباشه و الآن که فکرشو میکنم میبینم به نسبت خیلى هم عالیه واقعاً . در مورد Yum هم در مورد خصوصیات اصلیش بوده بیشتر نه  بخاطر راحتى کار کردن باهاش و … یه خصوصیات فوق العاده اى مثل دلتا که فکر نکنم بخاطر شلش باشه . بازم تشکر میکنم ازت که به بلاگم سر زدى .

درود جالب و موفید بود....
نظرات رو که خوندم گفتم اینو پیشنهاد بدم
حتما حتما حتما از nix استفاده کن عاشقش میشی....
به راحتی yum و apt رو میزاره توی جیبش...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی